کد مطلب:314265 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:210

سیادت حضرت عباس
اللهم صل علی محمد و آل محمد، كما صلیت علی ابراهیم و آل ابراهیم، و بارك علی محمد و آل محمد، كما باركت علی ابراهیم و آل ابراهیم، انك حمید مجید.

حدیث نبوی

در اصطلاح كسی را می توان سید گفت كه حسب و نسب وی از سوی پدر به حضرت عبدالمطلب بن هاشم علیهماالسلام جد بزرگوار رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم برسد و چون حسب و نسب حضرت ابی الفضل العباس علیه السلام از طرف پدر حضرت علی بن ابی طالب بن عبدالمطلب بن هاشم علیهم السلام می رسد، لذا شك و تردیدی در این نیست كه حضرت قمر بنی هاشم ابوالفضل العباس علیه السلام هم سید است. این تذكر را از این لحاظ دادیم كه بعضی از دشمنان اهل بیت علیهم السلام یا بعضی از دوستان نادان خیال می كنند كه حضرت ابی الفضل العباس علیه السلام سید نبوده كمی بیشتر توضیح می دهیم تا مطلب جا بیفتد:

كلمه ی «سید» از نظر لغت عرب: در كتاب معجم اللغة كه انصافا در علم لغت بی نظیر است - می نگارد: سید یعنی رئیس، پرورش دهنده، آقا، مالك، شریف و فاضل، سخی و كریم، حلیم و بردبار، عابد و پرهیزگار، زعیم كه در قرآن هم به همین معنا به كار رفته است كسی كه مال خود را در راه حق عطا كند، شكر خدا را به جا آورد و بزرگ و مربی خاندان.

هر كسی دارای یكی از این گونه صفات باشد می توان از نظر لغت عرب به وی سید گفت. چون تمام این صفات به درجه اتم در حضرت هاشم جد بزرگوار رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نمایان بود، علاوه بر این سیادت و حفاظت خانه خدا و خدمت زائران بیت الله به عهده ی او بوده است، بنابراین صفت عام برای جد بزرگوار



[ صفحه 105]



رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم صفت خاص شده بلكه یك لقب مخصوص حتی به حد علم رسید.